چرا میزان موفقیت زنان در کسب و کار زیاد است؟
- 478
- 0
- شنبه 11 آذر 1402
در دهههای اخیر، مشاهده میشود که زنان بهطور روزافزونی در حوزه کسب و کار نقشهای برجستهتری را به عهده میگیرند. آمار و ارقام نشان میدهد که میزان موفقیت زنان در کسب و کار به طرز چشمگیری افزایش یافته است و آنها بهعنوان کارآفرینان، مدیران شرکتها و صاحبان کسب و کارهای موفق در سطح جهان شناخته میشوند. این پدیده دلایل و عوامل زیادی را در بر دارد که از جمله میتوان به تحولات اجتماعی، تغییر در اندیشهها و نگرشها، پشتوانه قانونی و فرصتهای بیشتر برای آموزش و آمادهسازی زنان اشاره کرد. یکی از دلایل اصلی موفقیت زنان در کسب و کار، تحولات اجتماعی و فرهنگی است.
در گذشته، نقش زنان بهعنوان مراقب خانه و مراقبت از خانواده تلقی میشد و آنها بهصورت گسترده در بازار کار حضور نداشتند. اما با تغییر در نگرشها و ارزشهای جامعه، آنها امروزه بهعنوان افرادی با استعداد، خلاق و متعهد به کار شناخته میشوند. این تحول در فرهنگ جامعه، موجب شده است تا زنان بیشتر به خود اعتماد کنند و به توانمندیها و استعدادهای خود در حوزه کسب و کار اعتقاد داشته باشند.
نقش آموزش در موفقیت زنان
همچنین، زمینههای آموزش و آمادهسازی زنان برای ورود به بازار کار به طرز قابل توجهای گسترش یافته است. با دسترسی به آموزش عالی، دورههای آموزشی مختلف و منابع متنوع همچنین شکستن مرزهای جنسیتی در محیط کسب وکار، زنان به طور فزایندهای در حوزههای مختلف کسب وکار موفقیتهای چشمگیری را کسب کردهاند. این موفقیتها به جایگاه برجسته زنان در ساختارهای سازمانی، تأسیس شرکتهای نوپا و توسعه کسب وکارهای نوین منجر شده است. امروزه، زنان بهعنوان رهبران و مدیران شرکتهای بزرگ، کارآفرینان موفق و اعضای تیمهای نوآوری در دنیای کسب وکار مورد احترام و تقدیر هستند. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی این موضوع بپردازیم که چرا میزان موفقیت زنان در کسب و کار زیاد است.
چرا زنان کارآفرینان موفقتری هستند؟
یک گزارش جهانی منتشر شده توسط امریکن اکسپرس در انتهای سال ۲۰۲۰، به موضوع کارآفرینی زنان و وضعیت مشاغل زنان در جهان پرداخته است. این گزارش بیان میکند تعداد مشاغلی که توسط زنان تاسیس شده است، از سال ۱۹۷۲ تا به امروز، به طور تقریبی ۳۰۰۰ درصد دچار افزایش شده است. بهعلاوه، در طول سالی که گذشت، زنان بهطور میانگین ۱۸۲۱ کارآفرینی جدید را به ثبت رساندهاند.
بر اساس تحقیقات انجام شده، زنان عمدتاً در تجربه حرفهای دوم یا سوم خود به کارآفرینی میپردازند. این روند بهطور معمول در بازه سنی ۴۰ تا ۶۰ سالگی برای زنان رخ میدهد. گزارش هم اظهار میکند که یک سوم زنان به دلیل نیازهای اقتصادی و شرایط زندگی مجبور به کارآفرینی میشوند. همچنین، زنان معمولاً در مقایسه با مردان همسن ، از سطح تحصیلات بالاتری برخوردار هستند. به علاوه مهارت گوش دادن هم یکی از ویژگیهای زنان موفق است که بیش از آنکه سخن بگویند، خوب گوش میکنند. از این رو، داشتن مدارک تحصیلی دانشگاهی در بسیاری از زنان کارآفرین موفق به چشم میخورد.
آمارهای مربوط به زنان کارآفرین
در طی سی سال اخیر، شمار زنان کارآفرین به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. بسیاری از زنان کارآفرین همچنان مشاغل خانگی را انتخاب میکنند. بهطور معمول این نوع مشاغل از درآمد محدودی برخوردار هستند، اما با این وجود، برای زنان موقعیت و فرصتی مناسب به حساب میآیند. گفتنی است که مشاغل خانگی بهطور تقریبی ۶ درصد از کل مشاغل زنان را شامل میشود.
علاوه بر این، زنان کارآفرین در تمام انواع مشاغل تولیدی و خدماتی هم فعالیت دارند. این زنان موفق در عمدهفروشی، خرده فروشی، بخش تولید و عرضه خدمات ارزنده، علمی و فنی، مراقبتهای بهداشتی و اجتماعی نقش مهمی دارند. در واقع در بسیاری از کشورها، یکی از ویژگیهای زنان موفق این است که زنان کارآفرین بیشتر از مردان در زمینه ارائه خدمات به فعالیت مشغول هستند.
مطالعات بینالمللی حاکی از آن است که زنان در کشورهای با درآمد کمتر نسبت به کشورهای با درآمد بالاتر، وارد فرآیند کارآفرینی بیشتری میشوند. برای مثال، در کشورهایی مانند روسیه و فیلیپین، نسبت به کشورهایی مانند بلژیک، سوئد و استرالیا که درآمد بالاتری دارند، زنان بیشتری بهعنوان کارآفرین فعالیت میکنند.
یکی از عوامل مهم این اختلاف میتواند نیاز زنان در کشورهای با درآمد کمتر به تأمین مخارج زندگی خود و خانواده باشد. زنان در این کشورها ممکن است به دنبال کسب درآمد بیشتر باشند و به همین دلیل به کارآفرینی روی آورده و کسب و کارهای کوچکی راهاندازی میکنند.
بهطور کلی در کشورهای در حال توسعه، حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از کل مشاغل کوچک متعلق به زنان است. این نشان میدهد که این قشر در کشورهای مذکور نقش مهمی در کارآفرینی و توسعه اقتصادی بازی میکنند.این تحولات نشان میدهد که زنان بهطور گسترده در بخشهای مختلف اقتصادی فعالیت میکنند و توانمندی خود را در کسب وکارهایشان به نمایش میگذارند.
کار تیمی و افزایش شرکت زنان در کارآفرینی و مشاغل مختلف نه تنها به توانمندسازی زنان کمک میکند، بلکه در جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع هم موثر خواهدبود.
دلایل مهم برای موفقیت زنان در کسب وکار
واقعیت این است که زنان در حال حاضر بیشتر از گذشته به کارآفرینی روی آوردهاند و حدود ۴۰ درصد از جمعیت کارآفرینان جدید را تشکیل میدهند. برخی از دلایل مهمی که باعث ورود زنان به عرصه کارآفرینی میشود و این سبک زندگی حرفهای را در مقایسه با استخدام و پیشرفت در سازمانها جذابتر میکند، عبارتاند از:
میزان انعطاف پذیری بیشتر
زنان برای داشتن انعطافپذیری بیشتر در زندگی شخصی و خانوادگی، به کارآفرینی روی میآورند. امکان تنظیم برنامه زمانبندی، انتخاب شیوه کار و ایجاد تعادل بین زندگی حرفهای و شخصی، از جمله مزایایی است که کارآفرینی به زنان میدهد. این امر به آنها اجازه میدهد تا زمان کافی برای مراقبت از خانواده، فرزندان و انجام فعالیتهای شخصی خود داشته باشند.
همچنین، انعطافپذیری زمانی در کارآفرینی به زنان اجازه میدهد تا بهترین موقعیت برای انجام کارهای خود را انتخاب کنند. آنها میتوانند ساعات کاری خود را در تناسب با نیازهای خانوادگی و شخصیشان تنظیم کنند. این امر موجب میشود تا بهترین استفاده را از زمان خود برای انجام کارهای مهم و ضروری داشته باشند و در عینحال به مسئولیتهای خانوادگی خود هم رسیدگی کنند.
بهعلاوه، کارآفرینی به زنان این امکان را میدهد که به سبک زندگی سالمتری پی ببرند. زمان بیشتری را میتوانند به ورزش، مراقبت از سلامتی و تعاملات اجتماعی اختصاص دهند. این امر برای حفظ تعادل ذهنی و جسمی زنان بسیار مهم است و میتواند به بهبود کیفیت زندگیشان کمک کند. در کل، زنان به دلایل مختلفی از جمله انعطافپذیری در زمانبندی و سبک زندگی، استقلال مالی و کنترل بیشتر بر زندگی شغلی و خانوادگی، به کارآفرینی روی میآورند.
این روند نشان از تغییراتی است که در نگرش و داشتن ذهن مثبت به نقش زنان، در جامعه و خانواده رخ میدهد و تأکید بیشتری بر تعادل بین زندگی حرفهای و شخصی آنها دارد.
داشتن کنترل بیشتر بر آینده حرفهای
داشتن کنترل بیشتر بر آینده شغلی یکی از دلایل مهم کارآفرینی زنان است. خود اشتغال بودن و قدرت تصمیمگیری درباره راهبردها، تغییرات و سیرکاری، امکان بهبود و تغییر دادن وضعیت را برای زنان فراهم میکند. درمقابل، داخل محیط کارمندی، تصمیمات بزرگتر و تغییرات سازمانی بهطور مستقیم توسط مدیران و صاحبان کسب وکارها اتخاذ میشوند و کارمندان اغلب تاثیر مستقیمی در این تصمیمات ندارند.
از این رو، با کارآفرینی زنان میتوانند کنترل بیشتری بر روند کسب وکار خود داشته باشند. آنها میتوانند استراتژیها، سیاستها و مسیرهای راهبردی را بر اساس دیدگاه و ارزشهای خود ایجاد کنند. این مورد موجب میشود که بانوان بهطور فعال و خلاقانه با تغییرات بازار و عوامل خارجی برخورد کنند و راهبردهای مناسب برای موفقیت کسب و کار خود انتخاب کنند.
علاوهبر این، کارآفرینی به زنان اجازه میدهد تا در شکلدهی به محصولات و خدمات خود و ارائه نتایج خلاقانه و نوآورانه، نقش فعالی را ایفا کنند. آنها میتوانند با رسیدگی به نیازها و مشکلات جامعه، محصولات و خدماتی را به بازار عرضه کنند که قابلیت تغییر و بهبود را داشته باشند. این نوع انگیزه و خلاقیت در کارآفرینی، زنان را تحریک میکند تا بهصورت فعال در فرایند توسعه و رشد، بخشی از اقتصاد شوند.
تامین کردن نیازهای شخصی
شکاف حقوق و دستمزد جنسیتی مسئلهای جدی است که هنوز در بسیاری از جوامع وجود دارد. این شکاف نشاندهنده عدم عدالت و برابری در پرداخت حقوق بین زنان و مردان است و تأثیر مستقیمی بر استقلال مالی زنان و توانایی آنها در تأمین نیازهای خود دارد. در یک محیط کارمندی، زنان ممکن است محدودیتهایی را در رسیدن به درآمد عادلانه تجربه کنند. ممانعتهایی مانند پرداخت دستمزد کمتر، تبعیض در پیشرفت شغلی، عدم تساوی در فرصتهای شغلی و ناعادلانه بودن حقوق میتوانند موانعی باشند که زنان را از رسیدن به درآمد عادلانه و استقلال مالی باز میدارند.
از طرف دیگر، در کارآفرینی، زنان میتوانند بر اساس تواناییها، استعدادها و ایدههای خود درآمدشان را مشخص کنند. زنان با کارآفرینی قادر خواهند بود تا کسب وکارهای خود را راهاندازی کنند و درآمدی را بهدست آورند که برابر با تلاش و مهارتهای آنها باشد. درحقیقت، کارآفرینی به زنان این امکان را میدهد که خودشان تصمیم بگیرند و برابر با توانمندیها و زحمات خود پاداش دریافت کنند.
لذا، کارآفرینی میتواند به زنان کمک کند تا از شکاف حقوقی جنسیتی عبور کنند و درآمد عادلانهای بدست آورند که برابر با توانمندیها و استعدادهایشان باشد. آنها میتوانند در محیطی که خودشان قوانین را تعیین میکنند، بهعنوان رئیس خودشان باشند و برابر با تلاش خود، درآمدی عادلانه و استقلال مالی را برای خود ایجاد کنند.
پیشرفت سریعتر و بهتر
هر سال، تعداد زنانی که تلاش میکنند از محدودیتها و موانع در سازمانها رها شوند و به کارآفرینی بپردازند، افزایش پیدا میکند. مطالعهای جالب که در مجله Harvard Business Review منتشر شده، فرضیهای را بررسی کرده است که در سازمانها، زنان به همان سرعتی که مردان ارتقا دریافت میکنند، پیشرفت نخواهندکرد. این مطالعه با استفاده از سنسورهایی نشان داده است که در محیط کار، زنان و مردان دارای رفتاری یکسان هستند.
آنها در یک روز به میزان یکسانی کار و فعالیت کرده، مهارت نویسندگی یکسانی دارند و در جلسات با رؤسای خود هم به همان مقدار زمان صرف میکنند. و همچنین در ارزیابی عملکرد، دارای اندازه امتیاز برابری هستند. اما با این وجود، اغلب اوقات مردان در ادارات و سازمانها پیشرفت و ارتقای شغلی بیشتر و سریعتری پیدا میکنند.
جالب است بدانید که بر طبق نتایج و تحقیقات، علت عدم یکسان بودن پیشرفت زنان و مردان ناشی از رفتار و عملکرد متفاوت آنها نیست، بلکه به علت رفتار ناعادلانهای است که با آنها انجام میگیرد. مطالعات نشان میدهد که بهطور تقریبی اغلب زنان و مردان به یک اندازه نسبت به ارتقاء شغلی تمایل دارند، اما در این میان زنان ۱۵ درصد کمتر از مردان در گرفتن آن موفق هستند.
محققان میگویند با این سرعت، برای دستیابی به تساوی جنسیتی بیش از یک قرن زمان نیاز خواهیم داشت. بنابراین، نگرانی زنان درباره پیشرفت سریعتر خود در شغل، واکنشی منطقی است که باعث شده است تا آنها به کارآفرینی روی بیاورند.
زنان به دنبال علاقه خود میروند
در پایان این مطلب با موضوع چرا میزان موفقیت زنان در کسب وکار زیاد است باید گفت که برخی از زنان موفق بهدنبال علاقهمندیهای خود میروند. بسیاری از زنان، به دلیل فقدان انگیزه در شغل خود، تصمیم میگیرند از موقعیت شغلی در سازمان خود استعفا دهند و این یکی از عوامل مهمی است که آنان را به کارآفرینی سوق میدهد.
در حقیقت آغاز یک کسب و کار که متکی بر استقلال است، فرصتی را به ارمغان میآورد که به زندگی شما معنا میبخشد و امکان میدهد تا به طور ویژهای تاثیرات مثبتی بر جامعه بگذارید. برای اینکه به موفقیت واقعی دست پیدا کنید، باید به دنبال کاری باشید که به آن علاقهمند هستید.
محققان به این نتیجه رسیدهاند که بدون داشتن حس تمایل و علاقه شغلی، تعداد کمی از افراد واقعا به موفقیت دست پیدا میکنند. آنها باور دارند که برخوردار بودن از هوش بالا و جذابیت در محل کار ، احتمالاً عواملی هستند که با درجه پایینتری از اهمیت در موفقیت در کسب و کار تاثیرگذارند.
اهمیت موفقیت زنان در کسب وکار
مطالعهها نشان میدهد که عوامل فوقالذکر بهعنوان دلایلی مهم برای ورود زنان به عرصه کارآفرینی در مقایسه با استخدام در سازمانها میتوانند مطرح شوند. همچنین، هر زمینه شغلی دارای چالشها و موانع خاص خود است و ممکن است برخی از زنان در تکاپوی کارآفرینی به دلیل محدودیتها و مسائلی مانند نیاز به منابع مالی، اطلاعات و مهارتهای لازم باشند. برای ایجاد یک محیط حمایتی برای زنان کارآفرین و تشویق آنها، نیاز به تدابیر و سیاستهایی مانند ارائه آموزشها، ایجاد شبکههای حمایتی، منابع مالی و فنی، ترویج فرهنگ کارآفرینی در جامعه و از بین بردن تبعیض جنسیتی است.
بهطور کلی، درک دلایل و موانعی که زنان را از کارآفرینی باز میدارد، میتواند به سیاستگذاران و سازمانها کمک کند تا برنامههای مؤثری را برای ایجاد فرصتها و حمایت از زنان کارآفرین ارائه دهند و تسهیلکننده رشد و توسعه آنها باشند.
ديدگاه های ارسال شده است